История на 5 от най-известните марки моторни масла

Историята на смазочните материали датира от 1866 година. Джон Елис, американски лекар, изучава свойствата на суровия нефт, планирайки да го използва за медицински цели. Чрез изливане на масло в заседналите клапани на V-образна парна машина, Елис забелязал, че клапаните работят правилно. Седем години по-късно Елис подава патента за минерално моторно масло, като по този начин са поставени основите на първата марка моторни масла.

Добавеното към двигателя масло, значително подобрява неговите характеристики. През 1866 г. Джон Елис основава компанията Valvoline. Тя прави и първият продукт на компанията, предназначен за смазване на клапани на парни машини. През 1866 г., след дълги експерименти с петролни продукти, той получава първото в света смазочно масло, което работело ефективно при високи температури. Това се превръща в истинска революция в производството на смазочни материали.

Mobil е създаден преди 130 години от Джон Д. Рокфелер. Той основава известния Standard Oil Trust, предшественик на днешните мултинационални петролни корпорации. Четиридесет години по-късно, през 1911 г., Върховният съд на САЩ, основан на антитръстовия закон на Шерман, решава да раздели Standard Oil на 33 малки компании. Две от тези парчета от петролната империя на Рокфелер по-късно се сливат, за да станат Mobil. Историята на търговската марка Mobil е най-богата. Двигателят на самолета на братя Райт, парните машини на “Титаник” и турбините на първата американска атомна подводница “Наутилус” били смазани с моторно масло “Мобил”.

През 1866 г. е основана компанията Vacuum Oil Co. Тя се появява в списъка на фирмите, регистрирани в щата Ню Йорк. По времето, когато Рокфелер купил вакуумното масло през 1879 г. и това било процъфтяващо предприятие. Така станал известен в целия щат, със своите смазочни материали за промишлено оборудване и парни машини. След известния антитръстов процес от 1911 г., компанията се развива отделно за известно време, след което с разрешение на федералния съд през 1931 г. се слива с друг фрагмент от империята. Поставени са основите на компанията майка на Рокфелер Standard Oil Co. на Ню Йорк, съкратено като Сосони. Тогава официално са регистрирани търговската марка Mobiloil и символът на компанията – червеният крилат кон Пегас.

Castrol – през 1909 г. CCWakefield & Co започва производството на ново автомобилно моторно масло, наречено Castrol (съкратено от една от съставките, рициново масло). Компанията е разработила смазочни материали за използване в двигатели с вътрешно горене за автомобили, мотоциклети и самолети. Първоначално имала 3 вида масла: CW за автомобили, C за мотоциклети и R за двигатели на самолети и състезателни автомобили. През 1966 г. Castrol е придобита от британската компания Burmah, която е преименувана на Burmah-Castrol. Burmah-Castrol. Тя от своя страна е придобита от BP Amoco plc през 2000 г. (сега компанията се нарича BP plc). Смазките с марка Castrol продължават да се предлагат на пазара в целия свят и стават лидери на пазара в много страни.

Рожденият ден на Elf ELF е известен със сигурност – това е нощта на 27 срещу 28 април 1967 г. Името на марката ELF и емблемата бяха обявени тази нощ. До сутринта гигантски „червени кръгове“ били нарисувани в бензиностанциите на Union General de Petrol, които формират дистрибуторската мрежа. Името ELF е предложено от компютър. Това е просто комбинация от букви. Емблемата ELF символизира синия и червения сегмент на свредлото (цветовете съответстват на френския флаг). Успехът на пазара на новия концерн за петролни продукти, който обединява отделни компании, били огромен. След такова успешно сливане през 1970 г. ELF придобила още една от най-големите френски компании – Антар, с трите си рафинерии и обширна търговска мрежа.

MOTUL – Компанията датира от 1853 г., когато Swan & Finch Oil Co. е регистрирана в Ню Йорк. Основната дейност на компанията е доставка на грес на основата на рибено масло за кораби и железопътни превозни средства с парни машини. Седемдесет години по-късно, компанията навлезе на националния пазар. След овладяване на американския пазар, компанията излиза на международен пазар. Търсенето на мазнини Swan & Finch в световен мащаб започва да скача стремително, след 1920 г. През 1932 г. компанията започва да доставя продукта до Франция. Ernst Zogg кани компанията на френския пазар, като своевременно оцени мащаба на продажбите и пазарното търсене на продукти от най-високо ниво. Supra Penn е създадена за сътрудничество със Zogg. Внася и продава смазки Motul в оригиналната им опаковка, гарантирайки „висококачествено масло от Пенсилвания“. През 1953 г. Swan & Finch отпразнува своята 100-годишнина. Тази дата била белязана с пускането на Motul Century, първото несезонно масло. За шофьорите това била добра находка, защото преди било необходимо да се използва ново моторно масло всеки сезон. По това време вече имало 15 хиляди точки за продажба в цяла Франция и компанията активно участвала в автомобилни състезания, поддържайки репутацията си. Swan & Finch Oil Co. Тя участвала и в експедицията Citroen 2CV с дължина 15 хиляди километра.